Tuesday, November 27, 2007

Apakah sejarah akan berulang?

Saya tertarik dengan perubahan politik di beberapa negara seperti di Pakistan dan Australia. Ini menunjukkan ramai manusia memang cintakan keadilan, tetapi pada masa yang sama ingin 'menolak' amalan 'kuku besi' pemimpin politik dan rasuah.

Apakah keadaan itu, turut mempengaruhi iklim di Malaysia? Saya menjangkakan, andai kata semua anggota Barisan Alternatif bersatu padu, bermuafakat dan bekerjasama antara satu sama lain, untuk merubah keadaan 'kacau bilau' pemimpin BN, saya rasa BA boleh menang kalau 'lintah' BN ini tidak 'main kotor'.

Ambil contoh, bila PAS memerintah Kelantan, Kerajaan PAS boleh bayar balik semua hutang kerajaan negeri kepada Kerajaan Pusat. Tapi, punya lama pemimpin BN memerintah, hutang kerajaan negeri (seperti Selangor), hutang makin bertambah tahun demi tahun. Akhirnya cukai sana naik, caj ni naik, siapa yang susah? Rakyat juga yang susah.

Bila rakyat dah tak menyokong, kerajaan 'import' rakyat asing, bagi 'gula - gula' seperti PA 'sementara', undi BN.

Jangan jadi BODOH la.... Tak kan la di beri kain pelekat, duit RM 10 - RM 50, anda nak 'perjudikan' nasib bangsa Malaysia di tangan BN. Nanti apa yang tinggal kat anak cucu kita? Semua jadi dungu seperti 'kerbau di cucuk hidung' tanpa mampu berfikir.

Bukan BN yang bagi kita rezeki... Allah yang bagi kita rezeki atas usaha kita. Tapi, kerajaan 'lintah' BN mengenakan pelbagai cukai yang tinggi, sehingga wang kita makin 'kecil'. Tak lama lagi, dijangka kos minyak akan naik. Kalau minyak naik, harga barang akan naik. Tok sah dok kata apa la... memang dok jadi macam tu dah... Infalasi juga akan meningkat. Inilah hadiah kalau BN menang pilihan raya nanti .

Jadi, kalau anda suka BA, pangkah BA. Anda tak suka BA, pangkah BA juga. :D